Gårdschips

Gårdschips

Från 4 miljoner till 317 MSEK i omsättning

Bakgrund
Rootfruit var en litet snacksbolag beläget i Laholm med två varumärken i sin portfölj – Gårdschips och Rootfruit. Gårdschips var ett varumärke som såldes regionalt i Halland med omnejd medan Rootfruit med sina rotfruktschips fanns spritt över landet. 2013 tog en ny konstellation ägare från dagligvaruhandeln över med målsättningen att bygga ett snacksbolag som skulle vara ledande i Norden inom premiumchips. Med ny energi och kunskap började resan mot framtiden, tillsammans med våra kollegor på DNA Agency. (Kul kuriosa: Kunden har arbetat med oss även när vi varit i andra byråkonstellationer, från början bland annat på Reagent och We are Insight).

Utmaning
• Det råder mycket hård konkurrens inom chipskategorin med starka varumärken såsom Estrella, OLW och Svenska Lantchips
• Begränsad marknadsföringsbudget
• Ingen central listning hos de stora kunderna
• Ingen väl uppbyggd säljorganisation
• Hur positionerar man sig för att lyckas under dessa förhållanden

Gårdschips
Nyårsannons
Gårdschips Princessbröllopet
Annons ”Princessbröllopet”

Lösning
En nulägesanalys låg till grund för en ny positionering utav varumärket Gårdschips. Genom att jobba med en smaksättningsstrategi baserat på annorlunda och vuxna smaker hittade man en ledig plats på marknaden och en målgrupp ingen fokuserat på tidigare.
Ett nytt kommunikationskoncept togs fram där en förpackningsdesign fick agera primär bärare av konceptet. 2017 följdes insatserna upp med gedigen nulägesanalys som legat till grund för bolagets affärsstrategi, nya varumärkesplattform och kommunikationsstrategi.

Resultat
• Koncernen har växt kraftigt och snabbt med en omsättningen om hela 317 MSEK 2019
• Gårdschips är ett etablerat varumärket på den nordiska marknaden och har växt utanför nordens gränser till länder som Tyskland och Belgien
• Koncernen har en nybyggd fabrik om 3 300 kvadratmeter redo för ökade volymer för att nå sin vision
• Koncernen har idag en egen säljorganisation

Ansvariga

Analytiker & Strategiansvarig

Magnus Hård

+46705 86 00 06

magnus.hard@habermax.se

Art Director

Jens Krona

+46702 891 673

jens.krona@habermax.se

DNA Agency

Joachim Larsson
Hanna Eliasson
Lena F Stenberg
Magdalena Hässel