Om oss Habermax

Habermax

Vi tar fram de avgörande insikterna som ligger till grund för våra uppdragsgivares marknadskommunikation, varumärkesstrategi och affärsutveckling. Nyfiken på hur och varför?

Hur tänker vi på Habermax egentligen?

Vi har över 50 års erfarenhet från både analys- & strategivärlden och kommunikationsvärlden. Detta gör att vi har en egenutvecklad arbetsprocess som tar oss genom varje steg med bibehållna insikter. Vi brukar säga att vet man inte vilken hamn man ska segla till är ingen vind gynnsam. Ännu värre är det om vi inte vet vilken hamn vi utgår ifrån. Då blir det i bästa fall en kul seglats som tar dig till ett helt annat ställe än vad du tänkt dig. Det innebär att insikter måste byggas på fakta, inte på åsikter. Några viktiga steg att tänka på för ett lyckat projekt berättar vi nedan.

För mycket undersökningar

Det görs för mycket undersökningar idag. Man sitter på fakta i överflöd som inte blir analyserat. Vi stöter på mängder av intressanta undersökningar som företag har genomfört, gömda skatter som ej har sett dagens ljus. Dessa skatter söker vi upp, tar fram och gör till insikter. För vi rekommenderar definitivt kvalitet före kvantitet.

Arbeta sömlöst

Det finns stora utmaningar i att man inte arbetar sömlöst, vilket kan få förödande konsekvenser. Det gäller både internt och de konsulter man engagerar i en marknadsföringsinsats. De insikter man kommit fram till måste följa med i hela processen och gärna förädlas om det kommer fram saker som kan förbättra slutresultatet.

Effektproblem

Mät rätt effekt

Varumärkeskonsulter, mediabyrå, reklambyrå, webb-byrå, eventbyrå och kunder har olika sätt att mäta effekter. Man har helt enkelt olika fokus på vilken effekt som ska mätas och redovisar därför också sin ”effekt”. Detta låter ofta bra i konferensrummet på byrån, men kanske inte när ledning och ägare frågar efter ROI (Return Of Investment).

Strategier

Affärs- och varumärkesstrategi måste hänga ihop

Vår absoluta åsikt är att affärsstrategi och varumärkesstrategi måste arbeta tillsammans (för all forskning visar tydligt att varumärkesstyrda företag är mer lönsamma). Att sedan omsätta strategin till verklighet, är nästa utmaning. Vi vet hur man maximerar lösning med rätt budskap, rätt format och i rätt media. Detta görs tillsammans med dig som kund för att verkligen nå maximal höjd.

Familjen

Vår familj och vår släkt

Vi är lyckligt lottade på Habermax. Vi har ett syskon i DNA Agency som är en kommunikationsbyrå med specialkompetens inom aktivering. Vi arbetar tillsammans i många projekt och med många kunder. Gårdschips, Netgroup, Pipechain är några exempel. Vi är även med i släkten Thinc, som består av 12 specialistföretag. Alla inom kommunikation på något sätt. Styrkan för dig som kund är givetvis att allt är samlat på ett ställe. Media-, webb- och kommunikationsbyrå i samma rum och där vi tillsammans kan diskutera den ultimata lösningen och sen sätta samman ett team av enbart de som behövs. Det är unikt i Sverige, vill vi påstå. Prova gärna, vi bjuder på kaffet. Det lovar vi.

Sist men inte minst

Magnus Hård. VD, Analytiker, strateg och partner
mail: magnus.hard@habermax.se mob: +46 70-586 00 06

EMOTIONELL FAKTA:

Magnus är vår expert på analys och strategi, med mer än 25 års erfarenhet av undersökningar i bagaget finns det tillräckligt med erfarenhet för att ta sig an vilket uppdrag som helst.

Det görs på tok för mycket undersökningar som inte kommer till användning sa Magnus redan för 20 år sedan, och det är än värre idag. Vilket faktiskt säger allt om vår samtid och vår utmaning det finns oerhört mycket undersökningar gjorda som man inte har analyserat fullt ut. Det behövs mer analysarbete för att få fram de insikter som krävs för att företag och varumärken kan maximera sin potential. Vilket också är Magnus drivkraft. 

 – Allt vi gör ska skapa effekt, sen måste vi vara överens om vilken effekt vi talar om. Dessutom måste vi tillsammans vara klara med varumärkets nuläge och vilket som är målet. Detta måste självklart byggas på empiri. 

Säger Magnus samtidigt som han klappar om sina två hundar som hjälper honom att få kraft utanför jobbet. 


RATIONELL FAKTA:

Verksamhetsinriktning

• Design och genomförande av analys/researchinsatser

• Implementering av undersökningsresultat

• Framtagning av undersökningsplaner

• Utveckling av marknadsföringsstrategier

• Affärsplanering

• Varumärkesstrategi

• Utveckling av vision, affärsidé, strategi och mål

• Coachning

Utbildning & intressant erfarenhet

• Marknadsekonom IHM

• Diplomerad organisationskonsult
   HUMANOVA

• Företagsjuridik

• Företagsbedömning

• Företagsanalys

• Internkonsultutbildning

• Personlig utveckling


Jens Krona. CD, varumärkesstrateg och partner
mail: jens.krona@habermax.se mob: +46 70-289 16 73

EMOTIONELL FAKTA:

Jens besitter en unik kombination av analytiskt tänkande och kreativitet som han skapat genom sin långa bakgrund som kreatör på flera stora kommunikationsbyråer. Dessutom varit delägare och drivande i en av de mest framstående byråerna i Göteborg. En erfarenhet som därefter ledde till ett sökande efter mer kreativitet byggd på empiri. Vilket han fann när Magnus och han hittade varandra på den tidigare arbetsplatsen.

– Vi är bara en del av en kedja på ett företag och allt ett företag gör påverkar bilden av varumärket. Därför måste alla förstå och helst gilla vad varumärket står för och vad det betyder för kunderna. Vi skapar affärsnytta och inget annat. 

Första frågan man ofta missar är: Vad är det för problem vi ska lösa? Eller som någon i branschen utryckte det: Vad fan är problemet? 

Varumärket är en RESURS för att nå ett affärsmål. Kommunikation är ett MEDEL för att nå målet, säger Jens med sin speciella dialekt.


RATIONELL FAKTA:

Verksamhetsinriktning

• Varumärkesstrategi

• Framtagning av koncept &
   konceptstrategi

• Leda det kreativa arbetet

• Insiktsframtagning

• Leda och förbättra insikterna
   genom den kreativa processen

• Strategi & idé

• Kreation

• Grafisk formgivning & Design

Utbildning & intressant erfarenhet

• Berghs School of Communication

• Utbildad Typograf (tre år som lärling)

• Gästföreläsare IHM

• Ledningsgrupp YRGO
Digital Designer


Mia Allmark. Projektkoordinator och final art
mail: mia.allmark@habermax.se mob: +46 70-341 47 71

EMOTIONELL FAKTA:

Mia är spindel i nätet, inget undgår hennes skarpa syn på vår produktion. Som originalare eller final art som man numera kallar det, har hon dessutom ett perfekt typografiskt sinne. Denna kombination är guld värd för alla kunder som har produktionsbehov som måste gå både snabbt och rätt. Hennes omsorg om de andra, ibland tidsoptimister till kollegor, gör att kundprojekt också blir rätt i slutändan. Dessutom innan deadline naturligtvis.

När Mia inte är på kontoret njuter hon av livet i Halmstad, tillsammans med sin man. Som hon dessutom gifte sig med för några månader sedan.


RATIONELL FAKTA:

Verksamhetsinriktning

• Idé- och konceptframtagning

• Grafisk formgivning / Final art

• Framtagning av all grafisk produktion

• Projektkoordinering

• Korrektur och faktaläsning

• Teamledare för produktionsprojekt

Utbildning & intressant erfarenhet

• Utbildad originalare / annonsproducent (lärling)

• Sköter en av våra största kunders hela produktion både som projektkoordinator och final art