Netgroup

100% empiriska insikter gav effekt

Bakgrund
Netgroup består av 15 st autonoma och specialiserade konsultbolag inom fordonsindustrin samlade under ett tak. P g a att framförallt Volvo bestämde sig för att dra ner på antalet konsultbolag tvingades många konsultbolag att antingen lägga ner eller hitta nya affärsområden. Men Netgroups ägare fann en smart lösning i att skapa ett gemensamt bolag för att möta Volvos krav, inte bara som ett paraplybolag, utan även möta kundens utmaningar tillsammans. (Netgroup är den kund vi har arbetat längst med och vi är oerhört stolta över det arbetet som vi tillsammans gjort. Alltid med empirisk fakta som grund till alla beslut som tagits).

Utmaning
Till en början fungerade det mestadels som en paraplyorganisation. Samarbetet mellan bolagen var ganska litet och framförallt inte känt hos fordonsindustrin. Det fanns en stor utmaning i att ladda varumärket med rätt innehåll, samtidigt som det fanns en lika stor utmaning att skapa en gemensam säljorganisation inom Netgroup och få alla specialister att samarbeta och lösa projekt. Varför skulle en anställd på ett av konsultbolagen vilja samarbeta med någon från ett annat konsultbolag även om man ingick i samma organisation. Dessutom fanns det en bild av att Netgroup enbart hyrde ut enskilda konsulter, inte att de var kompetenta att ta sig an stora fordonsprojekt.

Lösning
Detta krävde ett gediget strategiarbete med både kvalitativa och kvantitativa undersökningar bland både kunder och personal. Efter det bygga upp en ny affärs- och varumärkesstrategi, skapa en ny varumärkesplattform och kommunikationskoncept. Efter det implementera allt intern inklusive att bygga upp en ny säljorganisation. Externt ta fram kommunikation.

Varumärkets löfte blev: Handpicked teams for your technical needs. Vårt koncept som startade den kommunikativa resan är fortfarande idag: 100% dedikerade till fordonsindustrin.

Resultat
Efter flera år tillsammans har omsättningen gått från 400 miljoner till närmare 1 miljard. Efter nyligen avslutad kund- och varumärkessundersökning kunde vi konstatera att både löftet och konceptet verkligen satt sig hos målgruppen. Netgroup är i dag top tre bland utvalda leverantörer till Volvo bland annat. Resan tillsammans fortsätter.

Ansvariga

Magnus Hård

Analytiker & Strategiansvarig

+46705 86 00 06

magnus.hard@habermax.se

Jens Krona

Creative Director & Varumärkesstrateg

+46702 891 673

jens.krona@habermax.se

DNA Agency

Joachim Larsson
Hanna Eliasson
Magdalena Hässel