Smartline Habermax Kundcase reklamfilm

Smartline

En mycket enkel film 

Bakgrund
Smartline säljer smart belysning, bland annat glödlampor som du kan styra från din mobil eller fjärrkontroll genom bluetooth. Både dimbara och med möjlighet att ändra känslan från varmt till kallt. Dessutom kan du med hjälp av timer ställa in när lampan ska både tändas och stänga av.

Smartline

Utmaning
Med tanke på att varumärket funnits på marknaden så pass länge, borde försäljningen av Smartline varit bättre. Kännedomen om produktens fördelar bland både kunder (ÅF) och konsumenter var inte tillräcklig insåg vi ganska fort. Design och hemsida var på plats och även en upparbetad följarskara i sociala media. Men köpsuget fanns inte eftersom konsumenterna inte förstod varför man skulle köpa produkten. Dessutom finns det konkurrenter på marknaden som har likvärdiga produkter, men som styrs via wifi och inte bluetooth.

Lösning
Smartline hade gjort reklamfilmer men med syfte att enbart bygga varumärke. Därför var det sjävklart att i vår lösning att producera en reklamfilm måste enkelhet stå i första rummet, men ändå med känsla som samtidigt styrker varumärket. Vi ville att alla skulle förstå hur enkelt det faktiskt är att kunna ändra ljusets karaktär utan att behöva anlita elektriker. Denna film var även riktad till alla anställda hos återförsäljarna som vi i analysarbetet kommit fram till inte hade förstått enkelheten.

Resultat
Kampanjen är fortfarande pågående. Men de första undersökningar vi gjort hos återförsäljare säger att man man nu förstår enkelheten i produkten och att det därmed är lättare att sälja.

Ansvariga

Magnus Hård

Kundansvarig

+46705 86 00 06

magnus.hard@habermax.se

Jens Krona

Creative Director

+46702 891 673

jens.krona@habermax.se

Mia Helander

Grafisk formgivare

+46 703 414 771

mia.helander@habermax.se