Gårdschips Smartsnacks

Gårdschips Smartsnacks

Mindre fett – fett gott!

Bakgrund
Gårdschips ville bredda sin produktportfölj till att inte bara innefatta potatischips. Vi identifierade genom research att ”Functional snacking” var en stark global trend. Tre nya produkter togs fram: Hummus, Quinoa och Lins.

Uppdrag och utmaning
Efter traditionell research ta fram en varumärkes- och kommunikationsstrategi. Efter det skapa ett kommunikationskoncept för den nya serien som ska generera en försäljning om 4 MSEK första året. Utmaningen var att i Sverige var ”functional snacking” i sin linda där Estrella precis lanserat linsbaserade snacks framgångsrikt.

Lösning
Tillsammans med vår systerbyrå DNA Agency, som är specialister på butikskommunikation togs det fram ett konceptnamn: ”Smartsnacks” och kommunikationskonceptet ”Nytta & nöje. I samma påse.” Det togs även fram en annorlunda butiksdesign som motvikt till konkurrenterna som fortsatte med det traditionella designspråk som är närmast är standard i hyllorna. Med mättade färger och matt finish stod designen verkligen ut i bruset.

Smartsnacks kampanj
Smartsnacks kampanj

Resultat
Försäljningsmålet uppnåddes redan i maj och försäljningen för helåret överträffades med 100% mot målsättningen om 4 MSEK.

Ansvariga

Magnus Hård

Strategiansvarig

+46705 86 00 06

magnus@habermax.se

Jens Krona

Art Director

+46705 86 00 06

magnus@habermax.se

Joachim Larsson
Lena F Stenberg
Hanna Eliasson

DNA Agency

Systerbyrå