Gårdschips Smartsnacks

Gårdschips Smartsnacks

Mindre fett – fett gott!

Bakgrund
Gårdschips ville bredda sin produktportfölj till att inte bara innefatta potatischips. Vi identifierade ”Functional snacking” som en starkt global trend. Tre nya produkter togs fram: Hummus, Quinoa och Lins.

Uppdrag och utmaning
Ta fram ett komplett kommunikationskoncept för den nya serien och generera en försäljning om 4 MSEK första året. Utmaningen var att i Sverige var ”functional snacking” i sin linda där Estrella precis lanserat linsbaserade snacks framgångsrikt.

Lösning
Konceptnamnet blev ”Smartsnacks” och vårt kommunikationskoncept blev ”Nytta & nöje. I samma påse.” Vi tog även fram en annorlunda butiksdesign som motvikt till konkurrenterna som fortsatte med det traditionella designspråk som är närmast är standard i hyllorna. Med mättade färger och matt finish stod vi verkligen ut i bruset.

Smartsnacks kampanj
Smartsnacks kampanj

Resultat
Försäljningsmålet uppnåddes redan i maj och försäljningen för helåret överträffades med 100% mot målsättningen om 4 MSEK

Ansvariga

Magnus Hård

Strategiansvarig

+46705 86 00 06

magnus@habermax.se

Jens Krona

Art Director

+46705 86 00 06

magnus@habermax.se

Joachim Larsson
Lena F Stenberg
Hanna Eliasson

DNA Agency

Systerbyrå