
Gårdschips Smartsnacks
Mindre fett – fett gott!
Bakgrund
Gårdschips ville bredda sin produktportfölj till att inte bara innefatta potatischips. Vi identifierade ”Functional snacking” som en starkt global trend. Tre nya produkter togs fram: Hummus, Quinoa och Lins.
Uppdrag och utmaning
Ta fram ett komplett kommunikationskoncept för den nya serien och generera en försäljning om 4 MSEK första året. Utmaningen var att i Sverige var ”functional snacking” i sin linda där Estrella precis lanserat linsbaserade snacks framgångsrikt.
Lösning
Konceptnamnet blev ”Smartsnacks” och vårt kommunikationskoncept blev ”Nytta & nöje. I samma påse.” Vi tog även fram en annorlunda butiksdesign som motvikt till konkurrenterna som fortsatte med det traditionella designspråk som är närmast är standard i hyllorna. Med mättade färger och matt finish stod vi verkligen ut i bruset.


Resultat
Försäljningsmålet uppnåddes redan i maj och försäljningen för helåret överträffades med 100% mot målsättningen om 4 MSEK
Ansvariga
Magnus Hård
Strategiansvarig
+46705 86 00 06
magnus@habermax.se
Jens Krona
Art Director
+46705 86 00 06
magnus@habermax.se
Joachim Larsson
Lena F Stenberg
Hanna Eliasson
DNA Agency
Systerbyrå