Varbergs BoIS
Allsvenskan kräver proffs på alla plan
Bakgrund
Varbergs BoIS som från och med 2020 är ett allsvenskt lag för första gången i klubbens historia, stod inför en helt ny situation. Detta innebar allt från att bygga upp en professionell organisation till att bygga ett starkare varumärke. Samtidigt som det sportsliga givetvis måste få allt stöd som krävs för att lyckas.
Utmaning
Allsvenskan kräver bland annat en helt ny sponsorstrategi. Detta innebär en strategi och paketering av allt man som sponsor och partner kan erbjudas. Och kanske viktigast av allt, vad det är värt i ekonomiska termer för ett företag.
Lösning
Genom att räkna ut mediavärdet för företagen beroende på vilken sponsorinsats man gör, har vi lyckats paketera det i olika paket för att underlätta införsäljningen. Dessutom genomfördes en målgruppsanalys som ledde fram till tre olika typer av sponsorföretag, vilken blev grunden i vårt strategitänk.
Resultat
Vi ökade intäkterna med 137% jämfört med föregående år.
Ansvariga
Magnus Hård
Kundansvarig
+46705 86 00 06
magnus.hard@habermax.se
Jens Krona
Creative Director
+46702 891 673
jens.krona@habermax.se
Mia Allmark
Grafisk formgivare
+46 703 414 771
mia.allmark@habermax.se