Men att det är en ständigt pågående process kan vara det.
Vi har sett mängder med strategidokument där man pratar om stafettpinnar och flöden där de förrädiska stuprören måste undvikas för att uppnå bästa resultat. Vi resonerar givetvis likadant, men med en stor skillnad att detta är och måste vara en ständigt pågående process.
Vindar vänder, oförutsedda saker har alltid och kommer alltid att dyka upp. Därför är detta inte en stafettpinne som ska kastas vidare till nästa, utan den ska komma tillbaka samma väg. Kommunikation sitter på insikter likväl som analysfolket, dessa insikter måste hitta en väg där kommunikationen går i båda riktningarna. Lite mer som en bumerang om vi ska hitta en bättre liknelse.
Varför är detta så viktigt då? Utveckling säger vi och då gäller det att ha touchpoints med målgrupperna överallt där det finns en möjlighet. Ett exempel är Apple där man efter att ha lyssnat på sina användare gått tillbaka och återlanserar nu flera ingångar på nya Mac book pro.
Det är egentligen självklart och frågan är om det är en insikt, oavsett kan det vara en viktig påminnelse. Speciellt om du vill maximera ditt varumärkes potential.