En ny amerikansk undersökning* avslöjar att hela 97% av kunderna nu anser sig vara varumärkeslojala. Det är en ökning med 7% från de 90% som uppmättes 2019.
I tider av kris tenderar konsumenter att söka tröst i saker/tjänster som de redan känner till och litar på, inklusive de produkter/tjänster de köper.
Varför är det så? Vi fann kanske svaret i en artikel av US Chamber of Commerce, att när det gäller varumärken, ”i en osäker värld, dras konsumenter till det bekanta”. Man såg en ökad efterfrågan på varumärken som Pringles och Froot Loops, främst för att dessa varumärken är välkända och påminner konsumenterna om stabilare tider.
Detta innebär att vi människor är ganska förutsägbara och logiska. Vi har en tro på framtiden trots allt och det säger också att alla som är varumärkesägare och har starka varumärken kan sova gott. De som precis lanserat nya varumärken har en lite jobbigare tid framför sig, men arbetar man konsekvent att bygga upp sitt varumärke, så kommer det att löna sig även i framtiden.
Vi bör också nämna att detta är generella siffror. Några kategorier visade inte samma höga siffror, bland annat sportartiklar och möbler.
* Savings.com undersökning, citerad från Adweek