Vi lyssnade på en känd influenser för ett tag sedan och blev ganska provocerade när hen berättade att hens arbetsgrupp medvetet lade ut minst ett provocerande/förnedrande inlägg i sociala media varje vecka. Det gör ont i hela ens varumärkeshjärta när denna typ av content används som ett strategiskt verktyg för att gå bakom ryggen på algoritmer.
Vi vet att t.ex Ryanair och liknande varumärken ofta använder sig av provocerande PR-kupper och annonsering för att få uppmärksamhet. Men skillnaden är att Ryanairs varumärke står för dessa värden. De är ett skitbolag som transporterar folk billigt med kass service. Därför fungerar dessa ”knep” för den typen av varumärken.
Att varumärken som ej vill förknippas med liknande värden använder samma strategi är inte en smart lösning på lång sikt. Däremot kan det vara positivt om man enbart vill komma upp i ranking, få fler klick etc.
Med andra ord så fundera hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas innan du använder dig av ”fula” knep. Om det var en kompis som betedde sig på det sättet, är det en skön kompis?
P.S Tack Per Svanström för inspirationen till detta inlägg och alla andra smarta saker du delar med dig av.