Enligt professor Scott Galloway, som undervisar i marknadsföring och kommunikation vid New York University finns det tre regler som gäller när en kris drabbar ett företag:
1. Erkänn verkligheten, förstå situationen ni hamnat i
2. Se till att högsta ledningen tar på sig ansvaret
3. Överkorrigera
Nu är just kris ett trist ämne att prata om, så vi sätter detta i ett annat perspektiv. Vi sätter in det i marknadsföringens värld och då resonerar vi att minst två av dessa regler gäller i all marknadsföring. Att ha koll på varumärkets nuläge och att högsta ledningen tar på sig ansvaret för varumärket.
Så, har ni koll på ert varumärkes nuläge och vet högsta ledningen hur ni tillsammans maximerar dess potential? Är det en fråga som ligger på bordet just nu?
Om inte, och ifall ni är i Almedalen, skrik till så tar vi en kaffe och pratar lite om var ni står med ert varumärke samt hur man kan göra för att identifiera potentialen. För det är synd om det finns en outnyttjad skatt som bara behöver grävas fram, göras kommunikativ och erbjudas till marknaden.
Magnus Hård, Strategiansvarig & CEO Habermax
Jens Krona, CD & varumärkesstrateg Habermax