Vi har genom åren stött på många varumärkesägare och marknadsavdelningar som har stenkoll på dessa frågor, men även det motsatta. Därför kan det vara bra för dig och din avdelning att säkerställa att ni har koll på dessa frågor:
1. Att ha koll på ert varumärkes nuläge (och önskade läge).
2. Att alltid sätta upp mätbara mål efter genomförd nulägesanalys.
3. Att analysera och sammanfatta behov, drivkrafter och de eventuella hinder som finns för alla era olika segment.
4. Att sätta er in era kunders utmaningar.
5. Att veta vilka känslor ni ska väcka hos kund för att påverka köpbeslutet eller attitydförändringen positivt.
6. Att kunna översätta/överföra dessa känslor i er marknadskommunikation oavsett om det är egna, förtjänade och/eller köpta kanaler.
7. Att verkligen följa upp insatserna för att se om ni nått målen och för att lära er hur ni blir bättre.
Ha en bra insiktsfull dag!