Kategorier
Dagens insikt

Att får fram rätt ROI är mer komplext än vad de flesta förstår.

Från en undersökning*: ”Även om det kan vara frestande att fokusera på en enda ”gyllene” KPI, är det orealistiskt med tanke på komplexiteten i media och affärer. Det är oerhört viktigt att ha flera mått för att förstå vad som skapar framgång. Till exempel är KPI:er för effektivitet ofta enbart ihopkopplade med mätvärden för exponering.”

Media är en investering för tillväxt av våra varumärken. Oavsett om vi vill skapa försäljning eller stärka varumärke är det viktigt att vi alla tar ansvar genom att fastställa hur vi mäter för att förbättra kundernas investeringar. En självklarhet egentligen att vi är tydliga med vad som verkligen skapar ROI. 

Eftersom medielandskapet fortsätter att utvecklas krävs att vi förstår de ständigt nya måtten och kan jämföra dessa med beprövade och tillförlitliga metoder. Marknadsförare ska ha ett ständigt fokus på att spåra, mäta och analysera för att förfina förståelsen för vad som driver tillväxt för varumärkesägare.”

Ja vi vet att det kan vara svårt ibland, eller att tiden inte riktigt räcker till. Men utan empiri och reflektion blir det ingen förbättring och glöm inte att det finns hjälp att få.

*Från: ANA. Media KPIs That Matter, May 2021