Kategorier
Dagens insikt

Förtjänar du dina kunders intresse när du gör kommunikation?

Vi är både mitt i en pandemi och en beteendeförändringstakt som vi aldrig tidigare upplevt. Vi har behövt förändra och ställa om hur vi lever våra liv. E-handeln ökar och trycket att vilja kommunicera för att sälja är just nu enormt. Det kräver att vi måste tänka till vilket vi tyvärr ser att många inte gör just nu. Man använder en gammaldags pushteknik i sociala media för att ”kränga”. 

Låt oss stanna upp och reflektera lite över hur du själv upplever det. Har tiden du lägger på din mobil eller dator ökat under pandemin? Upplever du att mycket av den sociala kontakten flyttats över till sociala media? Gissar att det är så. Studier visar att så är fallet.

En liten utsvävning bara. Det finns också studier på att Facebook numera tappat stora delar av den yngre generationen och att våra föräldrar nu är de stora användarna. Många yngre har flytt till TikTok eller andra plattformar. Så har det alltid varit och vi ser det som ett sundhetstecken att de vill vara för sig själva. De vill helt enkelt inte att vi äldre ska vara i samma ”rum”. Det var som när ens föräldrar dök upp på skoldiscot och visade några ”dans-moves” för att visa sig coola. Vilket enbart skapade stor skam och lite skratt om det var någon annans förälder.

Vi har som någon slags snuttefilt hittat ett nytt sätt umgås eftersom vi som människor är flockdjur och vill dela tiden med andra människor. Det är helt naturligt och härligt tycker vi. 

Men i denna kontext ställer det också högre krav på varumärkesägare som vill vara med i dessa sociala sammanhang. Vad har du att erbjuda för att försöka göra det instängda livet aningen bättre? För det förstår väl alla att man inte hoppar rakt in och börjar skrika om hur bra produkter man har mitt i en konversation mellan andra människor? Speciellt om de inte tillför något värde. 

Vi har kommit i ett läge där vi verkligen måste visa respekt och sätta oss in våra målgruppers verklighet. Gör vi livet bättre på något sätt. Det kan vara allt från ett bra erbjudande till att faktiskt bara bjuda på lite underhållning. Det viktigaste är att det har passerat ditt eget filter för vad du själv skulle vilja få i dina flöden, inte vad som måste ut från hyllan. Då förtjänar du kundernas intresse.

Med dessa enkla råd hoppas vi att vi tillsammans gör livet lite mer uthärdligt under tiden pandemin håller oss som fångar.