Kategorier
Dagens insikt

Purpose-driven marketing

…är mer aktuellt än någonsin. Men nu krävs det ännu mer.

Dagens konsumenter vill att varumärken ska stå för något mer och framför allt göra något åt det. I dagens kommunikationslandskap är marknadsföring med ”syfte” inte längre ett extra inslag utan en nödvändig del av varumärkesstrategin. Enligt nya studier förväntar sig 70% av konsumenterna att de varumärken de köper från ska ta en tydlig ställning i viktiga frågor. Den siffran ökar när man pratar med nästa generation av shoppare, där 94% av säger att de förväntar sig att företag ska ta ställning i sociala frågor, och 90% säger att de är mer villiga att köpa produkter som de anser vara fördelaktiga för samhället. 

Det är intressant att den yngre målgruppen ökar sina krav för att företag ska förtjäna deras uppmärksamhet och få deras ”tillåtelse” att de ska köpa dina produkter eller använda dina tjänster. Egentligen helt naturligt med tanke på hur världen ser ut och hur media varje dag matar ut negativa saker om miljö och annat. Självklart måste det tas på allvar och de är den generation som kommer att ärva det vi planterar nu.

Flera studier visar dessutom att varumärken inte bara måste ta ställning, de måste verkligen göra saker och inte bara stödja. Under Armour sponsrade t ex kollektivtrafiken första dagen när skolorna öppnade i USA. Man visar genom handling att man menar allvar, det funkar inte längre att bara stödja eller ta ställning. 

Det som är nytt däremot är att den yngre målgruppen vill att vi lyssnar på dom innan vi gör någon insats. Det är en intressant trend som vi på Habermax verkligen rekommenderar oavsett om det är unga eller gamla som är din målgrupp. 
Vi tror att framtiden kommer att kräva att varumärkesägare inkluderar sina kunder mer för att de ska acceptera att du ska förtjäna att få deras förtroende.

Enligt WE Communications 2021 Brands in Motion-studie sa 83% av de tillfrågade att varumärken borde lyssna på sina kunder när de bestämmer sig för vilka frågor de ska ta itu med. Vilket är ett bevis på att vår insikt stämmer. Dags att kommunicera på riktigt med dina kunder alltså. Dialog är alltid bättre än monolog.