Kategorier
Dagens insikt

Kommunikation som skapat effekt ska firas mer.
Det kan avgöra din framtid.

Vi lever i extremt oroliga tider. På två år har vi gått från en global pandemi till krig i vårt närområde, vi ser dessutom att både inflation och lågkonjunktur ligger som en våt filt över oss. Ganska mycket som skapar oro framför allt hos företagsägare om det inte hanteras rätt.

Vi behöver inte ens killgissa att företag kommer att tvinga marknadsavdelningar i allmänhet och dig som marknadschef i synnerhet att bevisa det kommersiella värdet av era insatser. Vilket innebär att effekten av er marknadsföring kommer att granskas mer kritiskt. Då gäller det att kunna svara upp på rätt sätt och kanske överraska med en helt ny effektpresentation. (Utan att skryta, men vi har Roimax som är perfekt för dessa sammanhang. Roimax bevisar marknadsföringens effekter och maximerar nästa) #.

Vi anser att läget vi befinner oss i, kanske är vad som krävs för att effektivisera och förbättra oss alla i branschen. Vi måste agera klokare tillsammans, mer genomtänkt och bevisa värdet av det vi gör. Inte särskilt svårt egentligen, men det gäller att ta sig igenom alla steg i processen med insikterna från analysen i behåll. Det gäller att våga bjuda in alla inblandade redan från start för att vara överens om vad utmaningen är och sen ha en öppen dialog under resans gång. Men glöm för guds skull inte att göra mätningar både före och efter. Det är först då vi kan få fram facit. 

När vi sen gjort något bra så visa det, våga fira en seger. När vi nått våra KPI:er med råge och kampanjen bevisligen gjort att alla siffror pekar uppåt. Det är då som marknadsavdelningen ska visa att de tillsammans med alla medarbetare på företaget skapat mer värde. Vilket då visar att marknadsavdelningen är en vital del av företaget och du som marknadschef blir den hjälte du vet att du alltid varit.

Som vanligt säger vi: Vi hörs snart igen. 

Magnus Hård, Strategiansvarig & CEO Habermax
Jens Krona, CD & varumärkesstrateg Habermax

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *