Vi vet idag vad som skapar bilden av ditt varumärke och hur olika stor del de påverkar. Självklart skiljer det mellan ett välkänt konsumentvarumärke typ Coca-Cola och ett tjänsteföretag inom B2B. Men om vi ser bilden (från Thomas Conradi) ovan som ett ganska normalt exempel är det intressant att se hur liten del faktiskt marknadskommunikation verkligen påverkar. En viktig insikt som är avgörande för resan framåt.
Att produkten/tjänsten står för en så pass stor del är ingen överraskning naturligtvis. Men att den personliga kontakten, vänner och bekanta är så viktiga kan vara en tankeställare. För detta får konsekvenser för dig som är ansvarig för varumärket. Speciellt för alla som ansvarar för marknadsavdelningen, men kanske inte har samma bestämmande roll över andra avdelningar inom företaget.
Att stärka ett varumärke är ett arbete som kräver att alla på ett företag inte bara förstår vad varumärket ska stå för, utan även känner att de är en del av det och vill vara en pusselbit i arbetet. Vi har tjatat om detta i flera inlägg att implementeringen är så oerhört viktig för att bygga ett varumärke, att starta internt innan det basuneras ut externt.
Men hur gör du det då? Den kanske enskilt viktigaste frågan att kunna svara på om du ska stärka ditt varumärke. Hur får du försäljningsavdelningen eller varför inte kundservice eller ledning att agera på det sätt som varumärkesplattformen säger att ni ska göra?
Vi vet genom empiriska fakta att varumärkesstyrda företag är mer lönsamma än traditionellt styrda. Alltså är det bara att kika på dessa företag och göra likadant, eller? Känner du att du har det förtroendet internt eller att du får den uppmärksamhet som krävs av alla avdelningar? Många marknadschefer vi pratar med idag känner att det är här som den stora utmaningen finns. Det är svårt att få hela företag att agera konsekvent och så som varumärkesplattformen kommit fram till.
Enligt oss startar allt med att ta reda på varumärkets nuläge genom empiriska fakta, hur varumärket uppfattas både externt OCH internt. Sedan komma fram till det önskade läget tillsammans ledning/ägare. Diskrepansen mellan dessa är starten för varumärkesarbetet. En förutsättning är alltså att mäta och fastställa det kalibrerade läget för att sen lägga upp strategin för att nå målet. Men glöm inte få med dig hela företaget eftersom det ofta är den kritiska delen i vad som skapar bilden av ditt varumärke.