Covid-19. En mental spärr eller mental katalysator för företag? Vi befinner oss mitt i en av de värsta situationerna de flesta av oss någonsin upplevt. Visst har vi varit med om finanskriser, terrordåd och annat. Men att världen mer eller mindre stängs ner under stora delar av vår och sommar har aldrig tidigare skett, samt osäkerheten när den öppnas upp. Kommer det att bli normalt igen? Detta tvingar verkligen företag att ifrågasätta sina affärsplaner och affärsidéer på ett eller annat sätt. Covid-19 har blivit ett monster som kommer att släcka lampan för många företag. Utan att förringa pandemins effekt skulle vissa företag ändå haft det tufft att överleva. Vi hävdar att stora förändringar sker och har skett under alla tider (globalisering, digitalisering etc). Det gäller att analysera om man behöver göra en svängning (Tivot) och/eller kunna anpassa sig snabbt efter den nya affärsmodellen (Adapt). Varför har då vissa företag kommit längre med att ständigt utmana sin affärsmodell och andra har en oförmåga att inte göra det? Svaret finns i prospektteorin* tror vi. Många företag har en tendens att försvara för att inte förlora, istället för att förändra för att vinna. Vi illustrerar detta genom modellen här.
Kategorier