Kategorier
Dagens insikt

Är reklamtrötthet ett problem?

LÅT OSS FÖRST KONSTATERA, INGEN VILL HA REKLAM.

Nu var jag slarvig, byråer och mediaägare vill ha reklam, det är deras levebröd. Varumärkesägare vill ta marknadsandelar och sälja sina produkter och de vet att reklam fungerar. Men kunder och konsumenter vill inte ha reklam, det är utgångsläget! (Visst finns det vissa undantag, t ex på bio eller i Super Bowls reklambrejk.)

Hur ska man tänka då? Acceptera att reklamtrötthet alltid kommer vara hög. Utgå från kund/konsument och kring insikter om deras behov, situation, önskningar etc. Därefter skapa kommunikation.

Bra kreativ reklam väcker känslor. Det är en urkraft som skapar otroliga resultat som ingen inrutad ”excelmänniska” i världen kan förstå i förtid och gör att vi även i framtiden vill ha reklam. Det är alltså upp till dig att se till att ordet reklamtrötthet hamnar i de förgångna ordens ättestupa.

Undantag finns. Se vad Ica och King gör. Jag älskar att höra när mina barn som är 12 och 14 år, spekulerar om vem som skall bli nya ICA Stig. Reklamtrötthet där?

Lite fakta: Dagens Media skriver: ”enligt som är rating overnights, sågs den 60-sekunder långa reklamfilmen som rullade i TV4 klockan 21:15 av 655 000 tittare.” På Youtube har den drygt 420 000 visningar just nu.

Kategorier
Dagens insikt

Bästa exemplet på ett starkt varumärke just nu

Du kan inte ha missat diskussionen om vem som ska bli nya ICA-Stig? Är det en kvinna eller är det ytterligare en man? Vem blir det? Spänningen är total. Det diskuteras precis just nu på mängder av sociala media, du kan till och med satsa pengar på vem det kommer att bli. De flesta tidningar har hakat på tåget och skriver artiklar.
Låt oss stanna upp ett tag och fundera, vi pratar alltså om en påhittad karaktär i en reklamsåpa. Inte vem som ska bli ny partiledare, vem som får Nobels fredspris eller vem som blir USA’s nästa president. Vi upplever helt enkelt hur fruktansvärt starkt ett varumärke kan vara. En urkraft som bara kan skapas av ett oerhört skickligt strategiarbete i symbios med kreativitet av yppersta världsklass. Vi kan bara lyfta på hatten och gratulera reklambyrån King och framförallt kunden ICA. Det bästa exemplet på hur starkt ett varumärke kan bli.

Kategorier
Inspiration Kommunikation Marknadsföring Strategi

Hållbar kommunikation i Almedalen

Sommaren 2019 höll vi vår bejublade föreläsning om hållbar kommunikation i Almedalen. Vi fick många intressanta frågor efteråt, men det var svårt att höra dessa på filmen så vi tog helt enkelt bort den sista delen av föreläsningen.

När det gäller hållbar kommunikation är vi övertygade om att det finns väldigt mycket för ett företag att förbättra för att maximera effekterna av sina marknadsföringsinsatser. Vi tar bland annat upp skillnaderna mellan de olika kommunikationspartnernas sätt att mäta effekter. Vilket leder till att kommunikationen inte blir särskilt hållbar.

Kategorier
Inspiration Kommunikation Marknadsföring Strategi

Kort- och långsiktiga effekter

Forskningen är mycket tydlig med att kommunikation åstadkommer både kortsiktig och långsiktig affärsnytta. Det finns också ett samband mellan dessa två och den samlade kommunikationen får oftast störst effekt när den lyckas på både kort och lång sikt, genom att integrera olika budskap, kanaler och dicipliner.

Vi ser tyvärr att utvecklingen går åt fel håll när det gäller långsiktigheten. Under de senaste 5-10 åren prioriterar företag enbart kortsiktigheten, vilket måste brytas om vi ska få ut max av kommunikationens affärsmässiga effekter. Detta pratar våra kollegor Les Binet och Peter Fields om i denna film. Vi visar en kortversion, men för den som är intresserad finns hela föreläsningen på youtube. Och om ni vill få studien bakom så är det bara att höra av sig till oss på Habermax.

Kategorier
Inspiration Strategi

Covid-19. En mental spärr eller mental katalysator för företag?

Covid-19. En mental spärr eller mental katalysator för företag? Vi befinner oss mitt i en av de värsta situationerna de flesta av oss någonsin upplevt. Visst har vi varit med om finanskriser, terrordåd och annat. Men att världen mer eller mindre stängs ner under stora delar av vår och sommar har aldrig tidigare skett, samt osäkerheten när den öppnas upp. Kommer det att bli normalt igen? Detta tvingar verkligen företag att ifrågasätta sina affärsplaner och affärsidéer på ett eller annat sätt. Covid-19 har blivit ett monster som kommer att släcka lampan för många företag. Utan att förringa pandemins effekt skulle vissa företag ändå haft det tufft att överleva. Vi hävdar att stora förändringar sker och har skett under alla tider (globalisering, digitalisering etc). Det gäller att analysera om man behöver göra en svängning (Tivot) och/eller kunna anpassa sig snabbt efter den nya affärsmodellen (Adapt). Varför har då vissa företag kommit längre med att ständigt utmana sin affärsmodell och andra har en oförmåga att inte göra det? Svaret finns i prospektteorin* tror vi. Många företag har en tendens att försvara för att inte förlora, istället för att förändra för att vinna. Vi illustrerar detta genom modellen här.

Kategorier
Inspiration Marknadsföring

Konvergerad media – som vi ser det

Det är det uttryck som ibland används för att beskriva nya medier och tekniska möjligheter som kommer i allt snabbare takt. Dessa byggs ihop och interagerar med varandra. Begreppet konvergerande medier har inte blivit ett etablerat uttryck, förr kallades det allmänt för digitala medier. Vi menar istället att allt hänger ihop oavsett vilken mediakanal du syns eller verkar i. Oavsett om det är köpt, ägd eller förtjänad mediakanal. Det är den totala effekten som är så oerhört viktig att man förstår när man mäter effekter av olika insatser. Risken är annars att man misstolkar resultatet och slutar att använda en kanal som faktiskt är en viktig pusselbit i det hela. Vi kallar detta konvergerad media. Och när vi lägger pusslet måste alla bitar ligga på plats för att insatsen ska bli maximerad. Detta är ett ämne vi brinner för och gärna diskuterar vidare med dig. Vi har ju vår erfarenhet, men är nyfikna på vad du har för erfarenhet.

Kategorier
Inspiration Strategi

Varför ett starkt varumärke

Kunden upplever att de får ett mervärde genom att använda dina produkter eller tjänster. Speciellt när de rationella argumenten är likvärdiga med konkurrenternas. Då är det naturligt att man köper det man känner till, eller det som först dyker upp i huvudet vid köptillfället. Därför måste du ladda varumärket med de värderingar som väcker den känslan bäst.

Några generella effekter ett starkt varumärke ger:
• Bättre lönsamhet
• Kunna ta ut ett högre pris
• Högra lojalitet
• Högre förståelse vid misstag
• Lättare att lansera nya produkter
• Lättare att skydda sig mot konkurrenter
• Lättare att rekrytera
• Produktlivscykeln blir längre
• Underlättar arbetet med nya partners

Kategorier
Inspiration

Maximera ditt varumärkes potential

Om man inte vet vilken hamn man ska segla till är ingen vind gynnsam. Ännu värre är det om man inte vet vilken hamn man seglar ifrån. Då är risken att du hamnar helt fel. En dyrköpt resa helt enkelt.

Kategorier
Inspiration

Varumärkestänk

Så här fungerar det också att bygga upp ett varumärke.

Kategorier
Inspiration

Insikter inte åsikter

Insikter inte åsikter

Allt blir bättre om vi har insikter byggda på empiri, precis som inom forskning. Det finns faktisk rätt och fel även inom varumärkesuppbyggnad.